Klädis-onsdag

Onsdag är min favoritdag i veckan. Lite udda, men det är för att då har klädbanken öppet mellan 18.00-21.00. Klädbanken, vad är det kan man undra? Jo, det är världens bästa ställe! Det är En secondhand som drivs ideellt av föräldrar till barn i Tungelsta skola och som ligger i en källare där. Man lämnar in kläder och sedan när någon köper kläderna får man en summa pengar och en summa pengar går till skolan. Jag lämnar nästan aldrig in dock (hehe) utan jag köper för det mesta bara nytt, för det får man också komma och göra! Jag har aldrig hittat något som kostat över 200 kr (innan denna termin aldrig över 100 kr, men nu har människor fått börja sätta pris själva och folk tycker alltid att deras saker är mer värda än vad dem faktiskt är...) och man kan hitta riktiga fynd! Idag var dock en speciell dag, det var slumprea nämligen, vilket går ut på att plaggen som tidigare kostat 20, 30, 40kr, vilka redan då är kap, nu kostar 2, 3, 4 kr. Jag och Amanda åkte därför dit och fyndade. Klänningar, jackor, skjortor, kjolar och massor av annat fick vi med oss hem. 26kr gick min kasse på, vilket låter som om någon skulle skämta. En kasse kläder, för 26kr? Ja, klädbanken är alltså så bra.
 
Jag har gått på klädbanken sen jag var liten och känner därför igen alla människor som är stammisar där. Det är även mitt och mammas ultimata "dejtställe" som går ut på att mamma köper och jag hittar. Mamma har aldrig haft mycket pengar och därför älskar hon att jag älskar secondhand så fruktansvärt mycket, då min lillebror är helt tvärt om, där är det bara märkeskläder som gäller. Vi har två speciella ställen som vi alltid går till och det ena är klädbanken och det andra är en nyöppnad secondhand som ligger i Västerhaninge, kanske 100 meter från min mammas lägenhet. Den secondhanden är lite dyrare och ägs av en mycket fin finsk äldre dam som alltid blir lika glad när vi kommer. Innan jag åkte till klädbanken gick jag och mamma även ner dit, då mamma inte kunde följa med till klädbanken, eftersom hennes bil är helt insnöad och hon orkar inte skotta för att få ut den och inte vill åka kommunalt. Eftersom det är lite dyrare där blir jag alltid orolig om hur mycket jag vågar fråga mamma om jag kan få, då man blir så van vid klädbankspriser (ja, jag jämför alltid när jag handlar med hur billigt det vore om det varit på klädbanken), men jag vet även att det är bättre kvalité på hennes secondhand. Idag fick jag hem ett munspelshalsband som man faktiskt kunde spela på! Jag kunde inte hålla mig och började direkt att spela på "Inatt jag drömde något som, jag aldrig drömt förut...." men det var väldigt svårt att ta b och #-toner. Mamma blev glad över att hon kunde bidra med saker till mig och jag blev glad att jag kunde stilla mitt shoppingberoende för ännu en vecka.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0