snö (o)vädret

Igår blev det som dem flesta hört kaos i hela Stockholm och i andra delar av landet på grund av att det snöade så mycket. Det var en klass två varning och folk uppmanades att stanna hemma. Det snöar här i Sverige, det vet vi alla om, om igår blev det väldigt mycket på en och samma gång, det kan inte rås för. Det blir svårt för tåg att ta sig fram, för bussar att köra och för att flyg att komma iväg.
 
Men, något som faktiskt måste klagas på i allt detta, är sättet som vädret sköttes på. Min familj är ofta uppåt i landet och eftersom det är mer ovanligt än vanligt där uppe att det kommer snö, så hanteras snöproblemet på ett bättre sätt. Snöar det mycket, kommer det finnas tio plogbilar på raden efter varandra som kör och tar bort snö, men, här i Stockholm där vi inte är vana med snö tydligen (fast den kommer mer eller mindre varje år) så såg jag sammanlagt igår tre plogbilar på hela dagen.
 
Varför kan man tänka sig? Skäl jag kan tänka på är t.ex att företag etc skär ner på kostnaderna. Det är dyrt med snöplogare, eftersom dem ofta har jour och endast jobbar när det behövs. Men, det är en kostnad man måste lägga ut på, speciellt i det här vädret! Den kaos jag såg iadg har jag nog aldrig sett tidigare. Lastbilar stod som slalom pinnar på motorvägen, vägen var så isig och guppig så det var svårt att veta var man skulle åka, bilar fastnade för att ingen plogat etc. Bara på vägen hem hjälpte jag tre bilar att komma upp för att dem satt fast.
 
Det är ju så, att plogbilarna behövs ju inte varje år här i Stockholm, eftersom det är väldigt varierat hur det ser ut med snö. Men, då man gått ut och varnat om hur vädret ska bli, borde det inte kallas in fler? Borde inte plogbilar varit ute redan natten till onsdag då det började snöa? Så att åtminstone vägar fungerar, när pendeltåg, bussar och tunnelbana gett upp. Sj gick ut med "åk inte med oss". Sl gick ut och sade "vi ansvarar inte för att du kommer hem". Det är fruktansvärt hur dåligt dem behandlade sina kunder och det var nog fler än jag själv som fick gå på dem oplogade gatorna för att försöka ta sig hem.
 
 
Det är vansinne att nedskärningar ska påverka vårat samhälle så pass mycket att det stannar. Speciellt i en storstad som Stockholm, där alla är så världsvana och där Sverige är som mest utvecklat. Snön kommer. Det går inte att förändra på. Men hur vi bemöter snön, det, det kan vi faktiskt ta och ändra. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0